Shockwave therapie

Extracorporal shockwave therapy (ESWT) is een moderne en erg doeltreffende behandelmethode. Oorspronkelijk werd deze therapie alleen gebruikt bij het verbrijzelen van nierstenen. De laatste jaren wordt ESWT ook bijzonder doeltreffend toegepast in de revalidatie, orthopedie, chirurgie en reumatologie.

De term 'shockwave' verwijst naar hoogenergetische geluidsimpulsen die zich als golven dwars door een medium heen verplaatsen (water, lucht of een vaste stof). In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie toegepast voor de behandeling van pijnlijke zones. Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren.

Wat is Shockwave Therapie?
De geluidsschok wordt opgewekt in de applicator, die de vorm heeft van een pistool. De akoestische energie ontstaat wanneer een kogel in deze applicator onder hoge druk tegen de niet beweeglijke voorzijde botst. De kinetische energie verandert in geluidsenergie en wordt tijdens fysiek contact met de patiënt overgedragen op het lichaam. De akoestische golf waarmee wordt behandeld dient niet verward te worden met compressie therapie, zoals bij frictioneren. Alhoewel de shockwave behandeling soms wordt vergeleken met een frictie is de prikkel wezenlijk anders, vanwege de korte pulsduur en hoge intensiteit. In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan met shockwave therapie de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden.

Werking van EWST
Schokgolven stimuleren de metabole reactie (chemische en fysische veranderingen optredend in het weefsel) en daarmee herstellende processen in het weefsel. Schokgolven zorgen voor nieuwe vascularisatie in het behandelde gebied met op termijn vermindering van de pijnklachten en een verbeterd hertel van het weefsel. De shockwave kan een calcificatie in het gebied van de pezen en de spieren doen verdwijnen. Schokgolven hebben lokaal een verdovend effect (verminderde reactie op pijnprikkels) door overstimulatie van de zenuwen ter plaatse. Dit effect is in de literatuur bekend als het 'Gate Control Effect'.

De behandeling
In het shockwave apparaat wordt een druk opgebouwd van 1 tot 4 atmosfeer. Deze druk, waarvan de hoogte instelbaar is, zorgt voor de snelle voorwaartse beweging van de kogel in de applicator. De frequentie waarmee die kogel heen en weer beweegt en aldus de geluidschok opwekt is instelbaar van 1 Hz tot 15 Hz. Het is raadzaam de frequentie tijdens één zitting op te bouwen. Een behandeling eindigt bij het bereiken van 2000 schokken. De behandeling van een punt of regio duurt daarmee 3 tot 5 minuten. De behandeltechniek is soms stationair (triggerpoints), maar kan ook dynamisch worden uitgevoerd. Het interval tussen twee behandelingen bedraagt 5-9 dagen. Het gemiddelde aantal behandelingen om tot een optimaal resultaat te komen ligt rond de vier. Niet zelden zijn één of twee behandelingen voldoende.

Indicaties voor shockwave therapie:
•    Hielspoor
•    Verkalkingen - peesaandoeningen
•    Chronische pijn aan de achillespees
•    Jumpers knie
•    Schouderpijn met of zonder verkalking
Voordelen voor de patiënt
•    uitstekend genezingspercentage; na slechts 5-8 sessies verklaart 80% van de patiënten dat de pijn volledig of voor een groot deel verdwenen is
•    geen anesthesie noodzakelijk
•    milde behandeling
•    verbeterde mobiliteit en levenskwaliteit
•    betaalbare therapie