Medische trainingstherapie

Wat is medische trainingstherapie?

Deze therapievorm is een vorm van training en therapie, waarbij met behulp van specifieke oefeningen en van oefenapparatuur op een verantwoorde manier wordt gewerkt.  Er wordt geoefend in bewegingspatronen. Belangrijk is om spieren te trainen in deze ‘totaal patronen’, die zoveel mogelijk gelijk zijn aan normale, natuurlijke bewegingen. Door dit doelgerichte trainen van de juiste spieren is de medische trainingstherapie geschikt om een teveel aan beweging te stabiliseren.

Het einddoel is een optimaal functieherstel, waarbij het activiteitenniveau vergroot wordt. Goed functioneren is mogelijk als er een evenwicht is tussen de belastbaarheid en de dagelijkse belasting van de patiënt.

chronische-pijnproblematiek-medische-trainingstherapie-sportfysiotherapie-Fysiotherapie-Centrum-De-Tol-Goes-bewegen-Behandeling-sporten-begelieding-blessure-pijn-klachten

Voor wie is dit traject?

Eigenlijk is de training voor iedereen. Uw leeftijd, eventuele klachten of uw conditie vormen geen belemmering voor deelname. U krijgt een individueel oefenprogramma, dat op uw persoonlijke situatie is afgestemd.

Hoe wordt het toegepast?

De training is gericht op de uitgangspunten en doelstellingen van de individuele deelnemer. De functiegerichte training wordt toegepast met en zonder hulp van toestellen en trekapparaten. De medische trainingstherapie staat onder supervisie van een fysiotherapeut. Door de deskundige begeleiding is de kans op overbelasting of blessures gering. Op verantwoorde wijze wordt gewerkt aan het functieherstel. Ook wordt er een oefenprogramma voor thuis opgebouwd om de zelfredzaamheid te bevorderen en om een herhaling van klachten te voorkomen.