Wat is dry needling?
Dry needling is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. Dry needling is efficiënte behandelmethode voor het 'myofasciale pijn syndroom' (MPS). Pijn en stijfheid als gevolg van triggerpoints in spieren. Dry needling omvat het inbrengen van een 'droge' (acupunctuur)naald in de aangedane spier(en). Het concept is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en is niet te vergelijken met acupunctuur. De behandeling resulteert vaak snel in een directe pijnvermindering en een verbeterde beweeglijkheid van de betrokken spier(en)/gewrichten. Dry Needling wordt steeds vaker toegepast, ook in de sportwereld.
De methode is overgekomen uit Canada en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie.
Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt met een naaldje en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.
Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld.

Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een 'knoop' in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.
De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
•    pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
•    bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
•    verminderde kracht in de betrokken spier(en)
•    pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
•    tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?
•    acuut moment - bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
•    chronisch - bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
•    langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
•    'Slappe' ligamenten (banden) in bijv. enkels en/of knieën.
•    1psychologische factoren, zoals stress en depressie.
•    voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
•    te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen de kosten voor dry needling hieronder.

Indien u bent geïnteresseerd in deze behandelwijze neemt u dan gerust contact op om u hierover verder te laten informeren.